Diese Übung ist eine praktische Einführung in das Projektmanagement mit einem Fokus auf agilen Methoden. Der Fokus liegt dabei auf der Verwendung agiler Methoden im Kontext von Projekten der Studierenden. Ziel ist es, agiler Methoden für Studierendenprojekte unter Berücksichtigung der Besonderheiten in entsprechenden Projekten weiterzuentwickeln. Die Grundlage ist bereits existierende Erfahrungen. Diese Erfahrungen ergeben sich aus und durch:

  • Publikationen
  • Ggf. eigene Erfahrungen aus außer-universitären agilen Projektarbeiten
  • Erfahrungen durch Projekte aus dem Studium, BA und MA
  • Erfahrungen anderer Studierende

Ziel des Semesters: Weiterentwicklung der Methoden für das agile Projektmanagement von Studierendenprojekten.


Questionnaire for BA students

Link to the document in Ilias.

Etherpad in Ilias to discuss the finalisation and the methodology for the survey, and for organising the survey itself.


8. April

Einführung. Folien.

15. April

Selbstbericht über Projekterfahrung: Management, Leitung, Methodologien.

Jede Studierende 5-10 Minuten.

22. April

Wir diskutieren Agile Alliance: 12 Principles Behind the Agile Manifesto. Jede Studierende vorbereitet 3 Themen. Sie finden in Ilias eine Liste, bitte schreiben Sie sich ein.

Aufgaben für nächste Woche

„Der Scrum Guide” zu lesen.
Bereiten Sie Punkte für eine mündliche Diskussion vor. Wir werden unsere eigene Erfahrungen mit Projektarbeit und Möglichkeiten für bessere Projektleitung mit Scrum diskutieren.

29. April

  1. Die Organisierung der praktischen Arbeit
  2. Diskussionen über Möglichkeiten für eine bessere Projektleitung mit Scrum

6. Mai

Semesterplanung.

Tasks until May 13

BA students group (5 MA students)

Once you are connected to your group, each student will try to organise at least one meeting (online or face to face) in order to present yourself and get to know them.

Methodology development group (2 students, open for more)

Read the following two documents:

Prepare a presentation about the texts and how you evaluate them. Are they describing the situation well? Are they useful? Can further development of methodology be supported by them?

May 13

  1. The BA students group present their results and how they experienced the process
  2. The Methodology development group present the two articles and the questions above.
  3. In light of the presentations, what is the way forward?

May 20

  1. The BA students group present their results and how they experienced the process
  2. Work on the questionnaire

May 27

Work on the questionnaire and planning of how to get input from the five groups of BA students. Link in Ilias.

June 3 and 17

Finalise the questionnaire and plan the interviews with the BA students.

Discuss of “IX Kompakt 2015 – Agiles IT-Projektmanagement.“ Please read the articles and reflect on its relevance to your studies and work, at the university and elsewhere.

Think also about your (self)organisation in this course. Are you, as a group, driven by agile or waterfall principles? Are you:

  • task oriented?
    • working together to accomplish something
  • structure oriented?
    • what are expected from me/us withing this setting?
    • how are the expectations communicated?
  • or should your work be descibed in other terms?
    • which in case?

Connect this to the articles you read and how they describe the implementation of agile methodology.

Cf. also:

Scrum Teams are cross-functional, meaning the members have all the skills necessary to create value
each Sprint. They are also self-managing, meaning they internally decide who does what, when, and
how (The Scrum Guide US, page 5)

Plan for the interview planning

  1. Set up a list of the groups and who (two persons) will interview each group
    1. The scrummaster and one more person for each group. The additional person can be anyone in the MA Übung
  2. List possible time slots for each of the five groups based on MA availability
    1. Responsible: each pair
  3. Contact the groups
    1. Resposinble: scrummasters
  4. Agree on time for inteviews

June 24

Literaturliste